Pages

My 3H

My 3H

Saturday, October 3, 2009

Al-kisah raya kedua

Hari ni baru lah aku berkesempatan nak buat entry pasal raya kedua.Destinasi raya kedua adalah daerah Temburong,temburong ni agak jauh dari bandar Brunei.Sebab bersempadan dengan Limbang,sarawak.Sebab tu la kena naik speedboat atau dengan kereta melalui jalan Limbang lalu menaiki feri.Kenalah cap passport.

Memandangkan hadif belum ada passport,so kitorang pun menggunakan speedboat.Mule2 memang takde plan langsung nak beraya ke temburong ni.Tapi huby yang teruja sangat nak pergi,sebab dia memang dah lama tak kesana.Lagipun tahun ni ada peluang nak pergi,sepatunye raya kedua ni ada seisi berziarah ke istana,memandangkan kes H1N1 so ditiadakan.Adik aku dan bakal tunang dia pun ikut sama ketemburong.Mama,bapa dan akak aku pun pergi gak,tapi diorang naik kereta.Sebab dapat singgah ke Limbang beli buah durian murah2 dengan RM.
So pagi raya kedua tu,kitorang semua awal bangun.Aku terus mandi dan siap2kan hadif.Bertolak ke tambing bandar seri begawan pada jam 8.30 pagi.Sampai je kat sana terus isi list nama,no. Passport dan bayar tambang $6 bagi setiap sorang.Kanak2 bawah 12 tahun tak dikenakan bayaran.Hanya perlu tulis nama dan umur.

Jam 9 lebih,kitaorang pun sampai ke temburong.Lupa nak cerita,temburong ni tempat kelahiran mama aku.Memang asal-usul kat sana la.Aku pun dulu pernah bersekolah kat sana,masa darjah 1 dan 2.Hehe.Ok la,sampai je kat sana kitaorang di ambik oleh pak usu.Menuju ke rumah tangah Azrin(adik mak aku).Rumah dia kat kg.Amo C.

Image Hosted by ImageShack.us
on da way ke rumah tangah Azrin


sampai je kat sana kitorang disambut,meriah tul sebab ramai sedara mara aku yang dah awal berkumpul.seperti biasalah kitorang pun menjamu selera.Perut pun memang dah lapar.Tadi hanya sempat minum milo je.Hehe.Tu yang sampai lupa nak snap gambar makan2.Selesai je makan apalagi buat seisi bergambar la.Ambik kesempatan,sebab jarang nak balik kesini.
Dulunya kitorang pernah tinggal kat rumah ni,tapi dulu tak le semegah macam ni.Dulu rumah ni hanya bertiang.Sekarang tangah aku dah renovate jadi dua tingkat.Sebab dia kan dah jadi guru besar.Berbaloi lah dia buat rumah besar,lagipun anak dia dua orang je.Huhu.

Image Hosted by ImageShack.us
dari kiri atas: tangah Azrin dan bapa aku.Dari kiri bawah: isteri tangah Azrin,mama aku dan Hadif.

Image Hosted by ImageShack.us
Bergambar kat 1 sudut ala2 studio.Ehehe.

Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us
Hadif baru 1st tym tau datang ke temburong ni.Nasib tak meragam dalam speedboat,tidur je sepanjang perjalanan.Gud boy!


Selesai je di rumah tangah Azrin.Kitorang menuju ke rumah tangah duya(bukan nama sbnr,aku lupa ler.Huhu.Nanti aku edit balik.Ni akak mak aku)rumah dia tak jauh dari rumah tangah Azrin.Dia mengadakan rumah terbuka hari tu.Huhu.Perut yang dah kenyang ni memang bertambah kenyang lah lagi.Aku makan sikit je,buat cukup syarat.Eheh.Kat sana langsung tak snap gambar,sebab hadif meragam nak tidur,menangis sampai muntah.Sempat lah jugak hadif tidur.Bangun je,terus aku lap2 badan dia dan ganti baju.

Lepas tu,kitorang menuju kerumah tua Hajah aku(akak sulung mak aku).Kitorang tak lama kat sana sebab dah lewat.Selesai je,terus ke tambing temburong.Seperti tadi gak,tulis nama dan bayar tambang.Punye lah ramai orang.Sesak tul.Bayangkanlah kitorang dapat trip ke 7.Yang dah bertolak baru je trip ke 3.Huhu.Lama gak tunggu.Tapi nasib baik gak,kitorang dapat speedboat yang besar.First tym tau aku dapat naik.Ehe.Hadif meragam sikit tym perjalanan balik tu,sebab mengantuk.Bagi susu terus lelap.Kitorang sampai kebandar pun dah petang,jam 4 lebih.Mujur kitorang balik awal.Sebab sepupu aku bagitau dia balik lewat hari tu,ada yang gaduh nak naik speedboat.Sampaikan ada yang jatuh ke sungai akibat bertolakan.Adesh teruk tul la.

Image Hosted by ImageShack.us
mr. huby dan hadif dalam speedboat.On da way ke bandar.

Image Hosted by ImageShack.us
Tengok apa tu...


Sampai je kat rumah terus rehat.Letihnye tak terkata.Tapi malamnye kitorang pergi beraya lagi.Ekeke.Nak sempatkan masa,sebab esoknye huby dah mula kerja.So malam tu kitorang beraya ke rumah sedara mara huby di kampung Serasa je.
Okaylah selesai sudah al kisah raya kedua aku.


4 comments:

Uncle Lee said...

Hello Intan, love your name.
I enjoyed looking thru your lovely pictures here.
I wish I could have visited my Malay friends during hari raya...da lama ta'makan ketupat and rendang, ha ha.
You have a beautiful family.
Have a nice weekend and keep a song in your heart, best regards, Lee.

Intan@mama Hadif-Brunei said...

Hello uncle lee.First thanks to u coz visiting my blog.U from canada?Huhu.So far from my country.Like rendang?Then why not come here.Hehe.A lot of malay food was served during raya.So yummy.
Thanks again for enjoying my simple pics n have a best wekend to u to.

K. Ejja said...

Waaa... raya kemain lg yek..
byk angpow c Hadif dpt..?

Smpi naik bot bagai nak beraya..
gile babas.. heheh

Intan@mama Hadif-Brunei said...

Hihihi memang beraya sakan.Sbb dh lama tak balik daerah sana.Bawa hadif skali,nk knal2kn ngan org sana.
Ampow hadif,bolehlh.Alhamdulilah rezki dia.Sbb anak prtama tu yg smpai ada yg bg duit lebih.Ekeke.Syoknye raya.Rasa mcm nk putar balik ke raya pertama.Huhu.

Related Posts with Thumbnails

My Lovely Awards

My Lovely Awards

My Popular Entries


I made this widget at MyFlashFetish.com.