Pages

My 3H

My 3H

Friday, February 12, 2010

Ayam goreng bersos masak sos tiram..ngehehe~



Ye ye je tajuk resepi aku ni kan.tak tau nak letak nama pe.hentam je la.ni salah satu menu favorit huby aku.resepi ni aku main cipta2 sendiri je.alah macam main masak2 tu.bukan susah pun.hihihi.hari tu pernah buat,saje2 test n try.tup tup huby suke giler sampai menjilat jari.siap marah lagi sebab masak sikit je.ye la kan,masa tu sesaja je buat.takut lak dia tak suke ngan masakan aku yg merapu ni.haha.nak masak resepi ni senang aje.very da simple.

Nak tau? Ok laa..memule perapkan ayam ngan kicap pekat,sos cili,sos tiram,serbuk lada sulah,serbuk lada hitam,garam n sikit msg.actually sama je macam kite buat sos ayam panggang a.k.a bbq tu.nak tambah2 sos lain lagi pun boleh.aku gune sos2 yg simple je.so senang nak dapat la kan sebab semua tu memang dah ada dalam stok kat dapur.tak yah susah2 nak rush beli.

Ayam tu perap je dalam masa 10-15 minit.nak lama lagi pun boleh,lagi meresap sos tu kan.aku perap kejap je.sebab nak rush tym,paham2 je la.aku masak tym hadif tido,kalau dia dah bangun sure tak cukup tangan ngan hadif yg dah makin melasak tu.
Lepas perap,terus goreng ayam tu.api jgn kuat,nanti ayam jadi hitam kat dalam lak tak masak.dah siap goreng,toskan je.

Then leh la mule masak sos dia.paling senang.cume perlu bawang putih yg dicincang halus,halia dihiris halus,bawang besar n cili merah.panaskan je minyak,tumis bawang putih ngan halia.then tuang sos tiram,boleh tambah kicap sikit,nak kasi sos tu ada kaler n bekilat.tambah air sikit,garam n gula secukupnye.kacau sampai kuah jadi pekat.lepas tu masukkan ayam tadi.tambah serbuk lada hitam sikit..last sekali masukkan bawang besar n cili merah,as hiasan la kn.so tak overcooked.boleh la tutup api,angkat,dihidang then makan ngan nasi panas2.memang sedap.bebudak gerenti shukee.hihi.

Simple je kan.so jgn segan2 try laa,boleh la buat sesiapa yg tak berapa pandai masak macam aku ni.muahaha.gelak kan diri sendiri.sangat poyo kan.hihi.tapi apa2 pun memang tak leh nak lawan masakan mak.tip top u...rindu lak kat nasi ayam mak aku,mee rebus ngan soto dia..huhuhu..

6 comments:

Lynn Nasir said...

yum! yum!

ada baki lagi tak? :)

Rizziela said...

balik harus try

Intan@mama Hadif-Brunei said...

Lynn..ada lagi tu.meh la dtg.mcm dekat je kan.hehehe..

Intan@mama Hadif-Brunei said...

Try kak ziela..senang je nak masak kan.sure sukses..gud luck! Hihi..

ladybird said...

wah ada lagi menu baru...cn4m enak ne...padas kah hehehe....

Intan@mama Hadif-Brunei said...

Hehe..complete toi,smua rasa ada.ada padas,manis,masin,masam..cedap3x..ehehe..

Related Posts with Thumbnails

My Lovely Awards

My Lovely Awards

My Popular Entries


I made this widget at MyFlashFetish.com.