Pages

My 3H

My 3H

Tuesday, February 2, 2010

Gaviscon,penyelamatku..

Hari tu aku menderita pedih ulu hati..sinonim wordnye heartburn la kan.Ya Allah,sakitnya teruk sangat.sampai aku berjalan tertunduk2.baru ni la aku merasa derita heartburn yg paling kuat.selalu yg jenis biasa2 je yg boleh hilang dlm masa singkat.tapi kali ni seharian aku menanggung.

Ni semua gara2 aku terlampau byk mkn kerang.makan sampai tak hingat dunia.huby aku makan sikit je.aku memang mengidam sgt nak makan kerang.hari tu aku msk byk.kuah sos tiram,sedap sgt.tu yg melantak je keje.
Haa penyudahnye malam tu perut aku dh start meragam,dh mula rasa lain.mula2 tu ok lagi.makin lama dh makin teruk.tak lama lepas tu aku muntah..habis semua terbuang.pedih sgt tekak.huhu.
Sampai ke tgh mlm aku muntah lagi.pedih kat ulu hati tu tak usah ckp la.tuhan je yg tau.

Keesokannya lak aku 'cery-bery lak' selang seli ngan muntah.mcm keracunan lak.tapi tak.sbb huby aku ok je.tanye kat mak,mak ckp apasal mkn kerang byk sgt.sbb kerang tu mengandungi asid kuat.yg boleh nyebabkan gastrik('dugal' dlm bahasa Brunei) tu yg sampai jadi heartburn.aku buat research kat google kalau gastrik yg teruk memang boleh menyebabkan muntah2 dan cirit birit.lupe nama dia apa,mcm heptic ulser kut.mcm tu la bunyik dia.lebih kritikal kalau membuang tu keluar darah sebab boleh mengancam nyawa.

So petang tu.huby bawak jln pi cari ubat kat farmasi.aku yg dh lemah ni pun ikut je la.sbb huby nak bawak makan sekali.aku dh langsung tak nak makan pape hari tu.selera aku hilang.makan sikit pun dh termuntah.kesian kat baby dlm perut aku.huhu.

Kite pun pi ke guardian.cari2 akhirnya terjumpe gak ubat yg bernama gaviscon liquid.aku baca la dulu ingredients dan testimonial dia kn.ok sangat,coz boleh dmakan oleh wanita menandung dan breastfeeding.byk sgt ubatan utk heartburn.tapi takde mention utk preggy nye.so bagi aku gaviscon je la yg sesuai.harga pun ok,1 botol tu mengandungi 200ml B$8.80 je..

ni la gaviscon,dh jadik penyelamat aku hihi


Before makan ubat tu.huby suruh isi perut dulu.hampeh langsung takde selera.hati tringin sgt nak makan spagheti jollibee.huby pun order la.yg masuk tekak ciput je.takpe la huby ckp janji berisi.then trus la mkn ubat gaviscon tu.rasa dia ada peppermint.rasa sejuk je kat tekak.

Alhamdulilah sakit aku pun beransur pulih sikit2 malam tu.dah tak seteruk sebelumnye.dah boleh nari2 lagi.eheh..
Esoknye dh semakin ok n back to normal.selera pun pulih cam biasa.tq gaviscon kerna dah jadi penyelamat diriku.kalau tak tak tau le sampai bile nak sembuh.syukur sgt2.
Lepas ni dh tobat dh tak nak mkn kerang byk2.mkn pun ckup2 rasa je la.dah serik sangat seharian menanggung sakit tu.sampai anak aku pun dh tak terlayan.kesian sangat kat hadif mama.

2 comments:

Intan said...

Org kata kalo peknen kena pedih ulu hati mmg sakit. Hu hu...take gud care of ur self kay intan.

Nasib baik ada "penyelamat" ek...he he :D

Okid said...

intan...mmg pn..skaitnya sgt bila kena heartburn..okid dulu ms peknen kena..uwaa..nangis sorg2..kena lak kt pejbat...huhuhu..xleh wat keje menahan sakit....

Related Posts with Thumbnails

My Lovely Awards

My Lovely Awards

My Popular Entries


I made this widget at MyFlashFetish.com.