Pages

My 3H

My 3H

Monday, July 5, 2010

Part 3: Hanif jaundis & admit ward lagi

[JAUNDIS HANIF]

Seperti biasa la dah discharge dari wad,keesokannya bidan klinik kerajaan akan datang kerumah untuk membuat rawatan susulan..nak check tali pusat baby selagi belum kering n lucut..sekaligus nak pantau keadaan ibu la kan..

22hb jun 10: So pada petang hari tu bidan pun dtg ke rumah mak aku..kite buat check up kat bilik tempat aku bepantang..senang le kn privacy sikit.hehe.bidan tu masuk je,terus tenung anak aku..
Dia tegur dan cakap baby aku nampak kuning..siap belek2 n tekan2 lagi badan hanif..huhu..tapi memang betul hanif nampak kuning je masa tu..kat mata dia pun memang kekuningan.padahal hanif memang kuat nyusu badan..mlm je memanjang dia hisap susu..sampai naik lenguh bdn aku, tambah2 lak ngan rasa sakit kat tempat czer huhu..tapi demi baby aku dah tak kisah dah ngan semua tu.
At last bidan tu pun sediakan appointment untuk bawak hanif ke klinik Perpindahan Lambak awal esok pagi, sbb kat sana ada alat untuk ukur jaundis.kat klinik sini belum ada alat tu,ye la klinik tempat aku check up selalu tu baru je siap.so peralatan belum complete lagi..
Lepas dh check tali pusat baby, sapu2 ubat bagai..giliran aku lak di check.memula dia check rahim..bidan ckp rahim aku masih tinggi masa tu.masih kat aras atas pusat..even dh hampir seminggu aku bersalin.lepas tu check kat tempat jahitan,semua ok2 je..check breast gak,nak check sma ada breast engorged n nak tengok kat puting..memang lecet woo..tu la bukti hanif memang kuat nyusu.huhu..at last check suhu badan..toing! 37.2..bidan tu ckp suhu bdn aku mcm panas,normal 36.5..so dia mintak aku telan panadol awal tu gak utk elak panas makin naik..dh selesai semua bidan pun balik n janji akan dtg esoknya lagi..

23hb jun 10: Seawal pagi tu lak aku ngan huby bawak hanif gi klinik kat perpindahan Lambak.hampir sesat gak cari klinik tu.sbb belum pernah lagi kitaorg pergi situ.sampai je sana..hanif terus di check ngan alat ukur jaundis..so tahap jaundis dia still ok..tak kuat sgt..kat kepala bacaan 18.1 dan 19.7 n kat dada lak 22.0 n 20.7..syukur sgt2..kalau bacaan tinggi sgt memang kene refer kat hospital la jawabnyer..so kite pun balik la rumah..

Dalam jam 11 pagi bidan yg buat check up kemarin dtg lagi terus tanya hal jaundis hanif..over all ok la,hanya pesan bagi hanif menyusu sekerap mungkin..Alhamdulilah sekarang jaundis hanif dh ok..tu pun sebab mak aku rajin jemur dia kat cahaya matahari seawal pagi..siap mandikan ngan ubat kat kedai cina lagi..

Kemudian giliran aku lak dicheck..yg lain2 ok..tiba masa utk check suhu badan.hah! Tetibe je panas aku tinggi jd 38.2..tekezut giler bidan tu..siap tanya sama ada aku baru lepas betungku ke tak..memang la belum kan.sbb biasa aku betungku waktu petang..so kene mkn panadol tym tu gak..terus bidan tu call klinik berkaitan suhu bdn aku yg makin naik tu..then petang tu bidan nak aku dtg jumpa doc kat klinik..huh..

[ADMIT WARD]

So petang tu aku ngan huby pun gi klinik..actually aku gi klinik tu dgn hati yg tak ikhlas..tak tau nape..sbb rasa dh lain mcm dh.huhu..smpai je klinik..aku terus jumpe ngan doctor kat bilik..as usual la doc pun tanya dah berapa hari aku fever..sbnrnya aku memang tak rasa demam pun,even pening ke,rasa sejuk ke..aku rasa mcm biasa je..tu yg aku pelik bila check suhu aku tinggi.kat klinik pun doc check suhu aku 38.1 masih di kategorikan fever..apa ke heh..

Lepas tu doc mintak aku baring lak..check tempat czer ngan rahim aku..as bidan ckp hari tu,rahim aku still tinggi..ntah la tak tau nape lambat nak kecut..then doc check lak breast aku,dia ckp breast mcm engorged..part ni aku tak puas ati,sbb kire normal le kn susu membengkak,sbb bby belum hisap..tadi kn aku tunggu giliran punya la lama.confirm le breast aku penuh ngan air susu.huh.

Dh selesai check semua n bangun dari tempatpembaringan..doc ckp "u have to admit at ward" what? Aku memang terkejut giler.sbb tak terfikir langsung yg aku akan masuk hospital lagi.aku dh serik di cucuk..dh serik ngan suasana kat sana n dah naik muak tengok wad..sampai aku berkali2 merayu kat doc yg aku tak nak bertahan kat wad lagi..aku ckp dgn air mata yg berlinang (sentimental value dh dtg)..huhu.sbb aku tekenangkan hadif yg bru je dua mlm nak bermanje ngan aku..aku baru je rasa merdeka dh discharge dari wad,bygkan le lepas bersalin..5 hari aku berkampung kat sana..
Tapi doc tetap gak ngan pendirian dia nak transfer aku ke hospital..boleh sampai aku jeling doc tu.dia ckp bahaya fever sehabis bersalin,takot ada infection ke apa.lagi2 lepas czer..

So petang tu dgn hati tak rela aku pack brg2..ngan brg baby skali.ye la baby kn kene nyusu kat aku,sbb tu doc pesan aku bawak baby sekali.huh.tak yah pesan pun aku tetap bawa gak,mau gile aku tanpa baby..bfore betolak tu aku cium hadif puas2,huhu..sayu sgt sbb waktu tu hadif tidor.tak sedar langsung..waktu ni memang mengalir airmata aku..kalau boleh aku nak bawak hadif sekali.

Sampai je kat hospital Ripas..terus gi ward 18.tempat aku di admit dulu..tapi nurse kat sana mintak aku ke ward 17 sbb bilik utk aku dh d aturkan d sana.aku terpaksa d asingkan sbb kes fever.so kite pun check in la kat 1st class room..bilik 10..ok la,bilik tu nampak selesa je.kat sana mcm biasa check suhu bdn lagi,check bp n kene cucuk amik darah..lepas tu aku disuruh rehat sementara menunggu doctor thein sampai..

daku yg kebosanan menanti kunjungan dari doktor...


Punye la lama menunggu.around jam 6 ptg bru le sampai.
Doc thein ni memang aku dah lama kenal since bersalinkan hadif.very friendly..aku pun d check,mcm td gak doc kata rahim aku tinggi.check tempat czer,dia tengok ada benang yg belum di cut.panjang berjuntai lak tu.aku memang perasan dari awal lagi.sbb benang tu buat perut aku rasa gatal..huhu.so dia mintak nurse cut kn.fuh,memang pedih ok..coz nurse terpakse tarik sbb benang tu hampir tenggelam ke isi.dah siap doc bgtau lak dia nak check bwh..what? Daku kene seluk laa lagi..kali ni dgn menggunakan alat yg di panggil speculum,yg besi tu betuk dia ala2 mulut itik..huhu.ingat dh habis beranak takde dh kene seluk2 bagai,tapi malangnye kene lagi..sakit oo..doc nak ambil cell kat cervix..lepas dh gune alat tu,dia seluk lak ngan tgn..huh..masa tu aku dh tak kisah dh.sbb mcm dh lali dh kene buat mcm tu.

Mlm tu berkampung la aku kat situ,nasib huby ada temani aku tidor mlm tu.kalau tak confirm aku tak tido seandainya berdua ngan baby hanif je dlm bilik tu.takotnyerr..dh la sunyi.kite bertiga tido pun tv tak tutup,manjang je on smpai pagi.huhu..tido pun mcm tak tido je ku rasa sbb tiap 6 jam nurse dtg check suhu bdn ngan bp terus bagi panadol serta antibiotik.

24hb jun 2010: Jam 5 pagi aku dh bangun sbb nurse mintak sample urine..tambah2 lak hati bekobar2 nak balik rumah.nurse2 kat situ pun dh naik muak kut sbb aku asyik tanye boleh balik hari tu tak..hehe.rindu sgt kat hadif..huby pun setia je tunggu sehingga doc smpai buat check up.malangnye pagi tu belum boleh discharge sbb doc nak check lagi by tgh hari..kalau smua ok boleh balik.lecehnyer tunggu..bukan tghari dia smpai..tapi petang.

Doc ckp kalau suhu bdn masih pns n breast mcm bengkak..aku kene stay kat ward smpai besok.time kene check tu punye la beria aku berdoa moga2 panas n breast ok..masa nurse check suhu,hahh belum sempat nurse baca aku dh baca dlu..alhamdulilah suhu 36.7 normal..lepas tu nurse tekan kat breast..walla ok soft je..tu hasil kerja baby hanif le kan..so doc pun ckp..ok dh boleh balik.yippeee..rasa nak lompat2 je.baru satu mlm aku kat bilik tu rasa mcm dh seminggu tekurung.bosan giler..huby pun dgn gegas packing2 brg..sementara aku menunggu surat2 dari doc beserta ubat2an..
Dh selesai semua kite pun zoom balik kat rumah mak..legaaanyaaa dh sampai..terus gomoi2 hadif.huhu..hadif mcm blur je tengok.heran kut sbb mama dia ni kejap ada kejap tak de.sori ek cyg..lepas ni mama takkan tinggalkan hadif lagi..tak mau dh tidor kat ward lagi..daku dah serik!

Tapi tak apa la,bagiku ini semua adalah dugaan..Allah nak menguji sejauh mana tahap kekuatanku..memang bermacam dugaan ketika melahirkan zuriat ku yg kedua ini..alhamdulilah kini semuanya dh lepas..semoga aku di beri kesihatan yg berpanjangan agar aku mampu menjaga suami serta anak2 yg amat ku kasihi..amin ya rabbal-al amin....

No comments:

Related Posts with Thumbnails

My Lovely Awards

My Lovely Awards

My Popular Entries


I made this widget at MyFlashFetish.com.